آنچه در این مقاله می خوانید

جراحی فک بدون ارتودنسی

یک لبخند زیبا گاهی فراتر از ارتودنسی نیاز به درمان دارد. امروزه، ناهنجاری‌ها و مشکلات شدید فک را با استفاده از جراحی فک و جراحی ارتودنسی درمان می‌کنند‌. افرادی که مشکلات حاد فکی دارند، نیازمند جراحی‌های ارتودنسی و یا ارتوگناتیک هستند تا بتوانند علاوه بر افزایش زیبایی، راحت‌تر نفس بکشند و غذا بخورند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا جراحی فک بدون ارتودنسی، جراحی ارتوگناتیک و نحوه انجام جراحی فک را بررسی کنیم.

آیا جراحی فک بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟

معمولا ارتودنسی را قبل و بعد از عمل جراحی برای بیمارانی که جراحی اصلاحی فک دارند، روی دندان‌ها قرار می‌دهند. ارتودنسی از مرحله آغاز درمان تا مرحله مراقبت ضروری است و باعث حفظ ترتیب دندان‌ها می‌شود.

ارتوگناتیک برای چه کسانی مناسب نیست؟

جراحی ارتودنسی یا ارتوگناتیک یک جراحی اصلاحی فک است. در این نوع از جراحی فک، برش‌های دقیقی برای دسترسی به مفصل و استخوان ایجاد می‌شوند. این جراحی برای اصلاح ناهنجاری‌ها و مشکلات فک بیمار انجام می‌شود.

افرادی که مشکل اوربایت شدید و کراس بایت هستند، نمی‌توانند این جراحی را انجام دهند. منظور از اوربایت قرارگیری فک بالا جلوتر از فک پایین است. در کراس بایت نیز دندان‌های فک بالا و پایین همتراز نیستند و در وضعیت نادرستی قرار گرفته‌اند.

کاربرد جراحی فک

هنگامی که فک دارای ناهنجاری است، دندان‌ها به یکدیگر نمی‌رسند و این باعث بروز مشکلات اساسی خواهد شد. اعمالی مانند گاز گرفتن، جویدن و حتی نفس کشیدن و قورت دادن برای افراد سخت می‌شود. از آنجایی که فک فرد به درستی تراز نشده است، دندان قروچه نیز یکی دیگر از مشکلات او است.

بیشتر بدانید: رابطه جراحی فک با ارتودنسی به چه صورت می باشد.

برنامه درمانی برای جراحی بدون ارتودنسی و جراحی فک

اگر دندان‌ها و فک شما نیازمند ارتودنسی و جراحی است، ابتدا باید به یک متخصص مراجعه کنید. در حالت کلی، برای انجام این کار یک رویکرد سه مرحله‌ای انجام می‌شود.

1- ارتودنسی پیش از جراحی:

در مرحله نخست، دندانپزشک بریس‌های دندانی و یا فنرهای ارتودنسی را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد تا دندان‌ها در موقعیت بهتری قرار بگیرند. پس از اینکه دندان‌ها در موقعیت مطلوب قرار گرفتند، مرحله بعد انجام می‌شود.

2- جراحی فک:

جراحی فک باید توسط یک متخصص فک و صورت و در یک کلینیک و یا بیمارستان معتبر انجام شود. با توجه به نیاز فک شما، این جراحی بر روی فک بالا و پایین صورت می‌گیرد و برش‌هایی داخل دهان ایجاد می‌شود. در این جراحی هیچ جای زخمی بر روی فک، چانه و اطراف آن باقی نخواهد ماند.

3- ارتودنسی پس از جراحی:

مرحله آخر هشت هفته بعد از جراحی فک آغاز می‌شود. زمانی که فک شما به درستی در موقعیت خود قرار گرفت، ارتودنسی انجام می‌شود. این کار برای تنظیم دقیق موقعیت دندان‌ها اهمیت دارد تا به لبخند زیبایی برسید.

موارد نیازمند به جراحی ارتوگناتیک

موارد نیازمند به جراحی ارتوگناتیک

پیش از انجام هر کاری، ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. جراحی ارتوگناتیک در بروز موارد زیر برای بیماران انجام می‌شود تا مشکلات آن‌ها رفع شود.

  • مشکل در گاز گرفتن، جویدن و بلعیدن غذا
  • سر درد مزمن و یا درد در قسمت فک و مفصل فک
  • ظاهر نامتقارن صورت
  • آسیب به فک و یا صورت
  • نقایص هنگام تولد
  • اپن بایت (هنگامی که میان دندان‌های بالا و پایین هنگام بسته بودن دهان فاصله وجود دارد)
  • عقب رفتن چانه و فک پایین
  • فک بیرون زده
  • تنفس دهانی مزمن
  • آپنه خواب
  • مشکل و ناتوانی در به هم خوردن لب‌ها بدون فشار دادن

بیشتر بدانید: روش های تشخیص و درمان اپن بایت دندان

چرا باید قبل از ارتوگناتیک ارتودنسی انجام داد؟

ارتودنسی قبل و بعد از جراحی فک برای بیمار انجام می‌شود. هدف از قرار دادن ارتودنسی پیش از جراحی، جبران مشکلات دندان‌ها است. دندانپزشک‌ها درمان را با اصلاح موقعیت دندان‌های بیمار برای موقعیت جدید آغاز می‌کنند و مرحله اول ارتودنسی را قرار می‌دهند. در نهایت دندان‌ها در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرند و پس از جراحی دندان‌ها به هم می‌رسند و فک و دندان به درستی عمل می‌کنند.

چه نوع ناهنجاری فک را می توان با جراحی بدون ارتودنسی انجام داد؟

چه نوع ناهنجاری فک را می‌توان با جراحی بدون ارتودنسی انجام داد؟

بسته به شرایط بیمار و وخامت اوضاع دهان و فک، متخصص زیبایی یا متخصص ارتودنسی می‌تواند عمل جراحی فک بدون ارتودنسی را پیشنهاد کند. این وضعیت در چه حالت‌هایی برای بیماران ممکن است؟

1- ناهنجاری‌های ظاهری چانه:

اگر چانه شما ناهنجاری‌های ظاهری دارد، مانند ضعف چانه، چانه باریک، چانه عقب‌، می‌توان با عمل جراحی فک بدون ارتودنسی شکل و اندازه چانه را تغییر داده و بهبود بخشید.

2- ناهنجاری فک تحتانی:

اگر فک تحتانی (فک پایین) شما ناهنجاری دارد و تأثیری بر ظاهر و عملکرد دهان و صورت شما دارد، می‌توان با عمل جراحی بدون ارتودنسی این ناهنجاری را اصلاح کرد.

بیشتر بدانید: نشانه های کوچک بودن فک پایین

3- نامتعادل بودن و تراز نبودن فک و چانه:

اگر تراز بین فک و چانه شما ناسازگار است و باعث ناهماهنگی در ظاهر صورت می‌شود، جراحی فک بدون ارتودنسی ممکن است به شما کمک کند تا تراز بین این دو عضو را ترمیم کند.

عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی

عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی

برخی از افراد در پی انجام جراحی بدون در انجام ارتودنسی هستند. چراکه دوره درمان ارتودنسی حداقل شش ماه زمان می‌برد. حال اینکه این انتخاب عوارض زیادی به دنبال دارد. در ادامه اشاره‌ای به این عوارض خواهیم داشت.

  • عدم قابلیت حرکت موقت فک: پس از جراحی، امکان دارد محدودیتی در حرکت فک بوجود بیاید. این محدودیت معمولاً موقت است و پس از مدتی بهبود می‌یابد.
  • عدم تطابق بین دندان‌ها: یکی از عوارض جراحی فک بدون ارتدونسی، عدم تطابق بین دندان‌ها است.  این اتفاق به این دلیل  است که درمان ارتدونسی برای تنظیم تراز دندان‌ها انجام نشده است و در نتیجه دندان‌ها پس از جراحی همچنان به شکل نامناسبی قرار دارند. برای رفع این مشکل، ممکن است نیاز به درمان ارتدونسی یا روش‌های دیگری باشد.
  • خونریزی و عفونت: عمل جراحی فک امکان دارد با خونریزی و عفونت همراه شود. برای کنترل خونریزی، پزشک معالج مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد و ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضد التهاب درمانی باشد. برای جلوگیری از عفونت، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز کند.

سوالات متداول

1- آیا جراحی فک بدون ارتودنسی درمان مناسبی است؟

برای برخی از مشکلات، ارتودنسی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات دندانی و اسکلتی بیمار را از بین ببرد. جراحی فک بدون ارتودنسی باید با توجه به نظرات متخصص و نوع مشکل بیمار بررسی شود. گاهی اوقات مشکل تنها شکل و ترتیب دندان‌ها است که با ارتودنسی دندان‌ها به بهترین نحو اصلاح می‌شود.

در مشکلات حاد، ارتودنسی پاسخگوی مشکلات فرد نیست و باید جراحی صورت بگیرد. مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های جمجمه، سرعت رشد متفاوت فک بالا و فک پایین افراد با جراحی‌های اصلاحی تاثیر چشم‌گیری دارند.

2- برای انجام اصلاح فک و مشکلات دندان به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دندان‌پزشک، متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت می‌توانند بهترین اقدام را برای شما انجام دهند.

3- آیا تمامی سنین می‌توانند جراحی ارتوگناتیک انجام دهند؟

جراحی ارتوگناتیک معمولاً برای بزرگسالان پیشنهاد می‌شود. زیرا آن‌ها به رشد مشخصی رسیده‌اند و در سن رشد نیستند. بنابراین، نتیجه جراحی مطلوب خواهد بود.

کلام پایانی

در این مقاله ما جراحی‌های فک و جراحی بدون ارتودنسی را بررسی کردیم. ارتودنسی بخش مهمی از دوره درمان مشکلات دندانی است و معمولا پیش از عمل باید آن را قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمان را آغاز کنید. هر کدام از روش‌های گفته شده با توجه به شرایط بیماران متفاوت است. انجام آن‌ها می‌تواند لبخند زیبایی را به شما هدیه کند.

مشاوره رایگان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه در این مقاله می خوانید

آخرین مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x