آنچه در این مقاله می خوانید

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

در یک لبخند متعادل زیبا تناسب مشخصی از لثه و دندان مشخص می‌شود در برخی از افراد بخش زیادی از لثه هنگام لبخند زدن و حتی صحبت کردن نمایان می‌شود این حالت لبخند لثه ای نام دارد و رفع آن یک درمان زیبایی به حساب می آید. در این مطلب به شرح کامل این مشکل رایج و نحوه درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی پرداختیم.

لبخند لثه ای چیست؟

نمایان شدگی بیش از حد لثه که با اصلاح پزشکی گامی اسمایل (Gummy Smile) هم شناخته می‌شود، حالتی است که بخش زیادی از لثه هنگام لبخند زدن نمایان شود. در یک لبخند زیبا و متعادل بخشی از دندان و قسمت کوچکی از لثه بیرون هستند. لبخند لثه‌ای علاوه بر ظاهر کلی، معیارهای تشخیصی و علل خاصی نیز دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. معیار تشخیص لبخند لثه‌ای ابعاد بیرون‌زدگی لثه است. لبخند لثه‌ای حالتی است که در آن بافت لثه در لب بالایی هنگام لبخند نمایان شود. در لبخند معمولی 1 تا 2 میلی‌متر از لثه بیرون می‌زند. حال اینکه در لبخند لثه‌ای 3 تا 4 میلی‌متر از لثه نمایان می‌شود.

چه عواملی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شوند؟

اختلاف در لب بالایی و پایینی، در حالتی که لب بالایی کوتاه‌تر از حالت متناسب باشد، منجر به نمایش زیاد لثه می‌شود.

  • بافت زیاد در بخش لثه
  • تفاوت در رشد دندان ها
  • ژنتیک و نحوه قرارگیری و رشد دندان‌ها در بزرگسالان از دیگر علل بروز لبخند لثه‌ای در افراد است.
  • عدم تناسب بافت لثه و دندان هنگام لبخند زدن: در برخی افراد، با وجود اندازه متناسب دندان‌ها بافت لثه پرتر و بلندتر است.

توجه: به یاد داشته باشید که رفع لبخند لثه‌ای معمول یک فرایند زیبایی به حساب می‌آید. مادامی که فرد احساس ناخوشایند، ناراحتی و آزادگی بابت آن نداشته باشد نیازی به مداخله و درمان‌های پزشکی نیست.

راه های درمان لبخند لثه ای

راه های درمان لبخند لثه ای

درمان این مشکل یکی از موثرترین و پیشنهادی ترین روش‌های درمان گامی اسمایل به گفته متخصصان و متقاضیان است. نگاهی به نحوه تاثیر ارتودنسی بر این مشکل داشته باشیم:

1- درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی:

لبخند لثه ای ناشی از ردیف نبودن فک بالا و پایین، در صورتی که شدید نباشد، با ارتودنسی قابل درمان است. ارتودنسی دندان نحوه قرارگیری و ترتیب دندانها و دو فک را تغییر داده و بدین ترتیب موجب بهبود کلی ظاهر دندان‌ها می‌شود.

2- کانتورینگ لثه:

کانتورینگ لثه موجب بهبود بافت لثه شده و نسبت نمایش بافت لثه و دندان‌ها را هنگام لبخند زدن متعادل می‌کند. روش انجام کانتورینگ لثه چگونه است؟ در این روش، بافت اضافی لثه برای نمایش بخش‌ بیشتری از دندان‌ها جدا شده و لبخندی متناسب را به فرد هدیه می‌دهد. این روش مناسب افرادی است که در آنها لثه بخش زیادی از دندان را می‌پوشاند.

فواید اصلاح خط لثه با کانتورینگ

فواید اصلاح خط لثه چیست؟

اصلاح خط لثه یا لیفتینگ و کانتورینت مزایای بسیاری را به همراه دارد. بهبود ساختار لثه و دندان، درمان بیماری‌های مرتبط با لثه، لبخند زیبا و جذاب و افزایش اعتمادبه‌نفس از جمله این مزایا است. هزینه مناسب در کنار نتایج دائمی و دوره نقاهت کوتاه، این روش را در بین متقاضیان بسیار پرطرفدار کرده است.

3- لیزر برای لبخند لثه ای خیلی جزئی:

این روش برای فرم‌دهی خط لثه و کاهش بافت نمایشی استفاده می‌شود. لیزر روشی کم تهاجمی با دوره نقاهت کوتاه است.

4- جراحی فرم دهی لب ها:

در این روش، متخصص زیبایی فرم و حالت لب‌ها را به شکلی تغییر می‌دهد که هنگام لبخند زدن بخش کمتری از لثه نمایان شود. موقعیت لب نسبت به دندان دچار تغییر می‌شود.

5- تزریق های شل کننده عضلات:

تزریق بوتاکس به لب بالایی موجب فلجی و ضعف موقت عضلات درگیر شده و بدین ترتیب هنگام لبخند لب‌ها بالا نمی‌رود و بخش کمتری از لثه نمایان می‌شود.

6- جراحی فک در موارد حاد:

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی فک می‌تواند موجب تغییر ساختار بافت فک شده و فک بالا و پایین را تراز کند. به این ترتیب هم عملکرد فک و هم ظاهر لبخند فرد بهبود چشمگیری می‌یابد.

بیشتر بدانید: رابطه جراحی فک با ارتودنسی به چه صورت می باشد

به خاطر داشته باشید نوع درمان لبخند لثه ای به فاکتورهای مختلفی وابسته است. موثرترین و پیشنهادی ترین روش رفع این ناهنجاری یا ارتودنسی است که رضایت بسیاری از متقاضیان را به دست آورده است. متخصص ارتودنسی با در نظر گرفتن شرایط بیمار بهترین نوع ارتودنسی یا درمان غیر ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌کند.

کدام یک از روش های ارتودنسی برای لبخند لثه ای مناسب است؟

ارتودنسی یکی از روش‌های موثر برای درمان لبخند لثه‌ای به حساب می‌آید. این روش چگونه به رفع لبخند لثه‌ای کمک می‌کند؟ بریس یا ردیف‌کننده نامرئی گزینه‌ای هستند که متخصصان ارتودنسی به سراغ آن می‌روند.

این بریس‌ها به مرور زمان موجب قرارگیری دندان‌ها در محل درشت می‌شوند (انواع بریس ارتودنسی و کاربرد آنها). به این ترتیب هنگام لبخند زدن لثه‌ها بیرون نمی‌زنند و دندان‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. بافت اضافی لثه هنگام لبخند زدن نمایان نمی‌شود. دندان‌ها ردیف شده و لبخند شخص متعادل‌تر و جذاب‌تر می‌شود. هر فرد متقاضی‌ درمان لبخند لثه‌ای با شرایط خاص و متفاوتی روبرو است و برای دریافت بهترین روش درمان ممکن حتما باید با پزش متخصص مشورت نماید. به این ترتیب پزشک روش‌های درمانی لازم را در اختیار بیمار قرار داده و فرد می‌تواند طبق شرایط خود و با تایید متخصص روش نهایی درمان را انتخاب کند.

به خاطر داشته باشید که ارتودنسی نتایج قابل پیش‌بینی و البته طولانی مدتی به همراه دارد. درباره دوره نقاهت حتما تصمیم‌گیری لازم را داشته باشید. مشورت با متخصص ارتودنسی برای انتخاب بهترین روش ممکن ضروری است. وضعیت دندان‌ها، لثه و فک هر فرد با دیگری متفاوت است و جز با معاینه دقیق نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید.

برای درمان لبخند لثه ای به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای درمان لبخند لثه ای به چه متخصصی مراجعه کنیم

برای درمان لبخند لثه ای باید از متخصصین حوزه دهان، دندان و فک کمک و مشورت بگیرید. برای درمان بهتر است به ترتیب به متخصصین زیر مراجعه نمایید:

1- دندانپزشک:

به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کرده و اجازه دهید لبخند، لثه و دندان‌های شما را معاینه کند. در مورد انتظارات درمانی و بهترین روش درمان لبخند لثه ای با وی مشورت نمایید. در اغلب موارد دندانپزشک درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی را پیشنهاد می‌کند.

2- درمان لبخند لثه ای توسط متخصص ارتودنسی:

متخصص ارتودنسی در تطابق هماهنگی دندان‌ها و فک تخصص دارد. بهترین و حرفه‌ای‌ترین پزشکی که می‌تواند به رفع لبخند لثه ای شما کمک کند، متخصص ارتودنسی است. ارتودنسی با تغییر دادن وضعیت قرارگرفتن دندان‌ها، بافت لثه کمتری را در هنگام لبخند نمایش می‌دهد.

بیشتر بدانید: اهمیت انتخاب متخصص ارتودنسی در روند درمان

3- متخصص و جراح دهان، فک و صورت:

در برخی از موارد نیاز به مداخله جراح دهان، فک و صورت است. در حالتی که ساختار فک یا وضعیت قرارگیری لب‌ها نیاز به اصلاح داشته باشند، جراح فک و صورت اصلاحیه‌های لازم را اعمال می‌کند.

4- متخصص لثه:

این شاخه از دندانپزشکی با تمرکز روی سلامت و زیبایی لثه و مشکلات مرتبط با آن به سلامت دندان و بهبود لبخند افراد کمک می‌کند. کانتورینک لثه یا برداشتن بافت اضافی لثه توسط متخصص لثه انجام شده و به عنوان روشی مکمل به همراه درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی کاربرد دارد.

درمان نهایی لبخند لثه ای معمولا توسط ارتودنتیست انجام می‌شود. در موارد حاد و در صورت وجود ناهنجاری‌های فک مداخله جراح زیبایی فک و صورت ضروری است. البته فاکتورهای دیگری هم در تعیین روش درمان تاثیرگذار هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

چگونه بهترین درمان را برای اصلاح لبخند لثه ای تشخیص می دهند؟

چگونه بهترین درمان را برای اصلاح لبخند لثه ای تشخیص می دهند؟

اگر قصد رفع لبخند لثه ای را دارید باید بدانید که فکتورهای مختلفی روی انتخاب روش درمان تاثیرگذار هستند. در ادامه نگاهی به روش انتخاب بهترین درمان خواهیم داشت.

1- مشاوره مقدماتی با دندانپزشک عمومی

برای تعیین وضعیت سلامت و هماهنگی فک بالا و پایین، بررسی شدت لبخند لثه ای و انتظارات بیمار از نتیجه درمان می‌توانید با دندانپزشک عمومی خود صحبت کنید.

2- بررسی علت لبخند لثه ای

همانطور که در قسمت‌های قبلی این مطلب گفتیم، لبخند لثه‌ای علل مختلفی دارد. از جمله علل رایج عبارتند از:

  • وضعیت قرارگیری دندان‌ها: عدم تطابق دندان‌ها و فک بالا و پایین
  • حالت لب‌ها: کوتاه بودن لب بالایی
  • بافت بزرگ لثه: بزرگ بودن بافت لثه یا رشد بیش از اندازه لثه
  • عوارض جانبی داروها: تاثیر منفی روی لثه و رشد بیش از اندازه آنها

3- بررسی گزینه‌های درمانی

روش‌های درمانی شامل ارتودنسی، کانتورینگ لثه، بوتاکس، جراحی فک و اصلاح فرم لب می‌شود.

4- توجه به کارایی درمان و زیبایی به صورت همزمان

نیازها و انتظارات بیمار برای بهبود ظاهر باید در کنار بررسی عوارض و کارایی روش درمانی در نظر گرفته شود. در این خصوص حتما با متخصص ارتودنسی خود مشورت نمایید.

توجه داشته باشید که حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید زیرا دندانپزشک عمومی نمیتواند شما را در این زمینه راهنمایی کند و تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در مقاله تفاوت های متخصص ارتودنسی و پزشک عمومی می توانید تفاوت ها راه بررسی کنید.

5- راحتی و هدف متقاضی از درمان لبخند لثه ای

برخی از افراد روش‌های درمانی کمتر تهاجمی مثل ارتودنسی و کانتورینگ را ترجیح می‌دهند. برخی دیگر از متضاضیان ترسی از جراحی، بیهوشی و مراقبت‌های پس از آن ندارند. در نهایت متخصص و بیمار با مشورت و بررسی دقیق تمام گزینه‌های موجود اقدام به رفع مشکل لبخند لثه ای می‌کنند.

سوالات متداول

1- مناسب چه کسانی است؟

افرادی که در هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن بخش زیادی از لثه آنها نمایان شود این افراد ضرورت بیشتری درباره درمان این بیماری دارند.

2- هزینه اصلاح لبخند لثه ای چقدر است؟

برای درمان این بیماری روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد. برای مثال هزینه انجام ارتودنسی با کانتورینگ لثه، جراحی فک، لیزر و یا بوتاکس متفاوت است.

کلام پایانی

لبخند لثه ای از جمله مشکلاتی است که تاثیر منفی و زیادی روی اعتماد به نفس افراد دارد. خوشبختانه امروزه روش‌های زیادی برای درمان این مشکل دیده می‌شود؛ درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی از جمله پرتقاضاترین و رضایت‌بخش‌ترین روش‌های درمان به حساب می‌آید. در این مقاله علاوه بر بررسی ارتودنسی به عنوان روشی موثر دیگر گزینه‌های درمانی را نیز بررسی کرده و سعی کردیم به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم.

مشاوره رایگان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه در این مقاله می خوانید

آخرین مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x