آنچه در این مقاله می خوانید

ارتودنسی دندان عصب کشی شده

دندان‌ها نقش مهمی در بدن فرد دارند، علاوه بر این که برای خوردن و صحبت کردن لازم هستند، برای لبخندی دلپذیر و خنده‌ای زیبا نیز تاثیر بسیاری دارند. کج بودن دندان‌ها می‌تواند در جویدن فرد مشکل ایجاد کند و یا باعث ایجاد درد در لثه و اختلالات گفتاری شود. از این رو برای درمان این مشکل از ارتودنسی استفاده می‌شود. اما ممکن است دندان عصب کشی شده داشته باشید و برای شما سوال پیش آید که آیا می‌توان دندان عصب کشی شده را ارتودنسی کرد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی ارتودنسی دندان عصب کشی شده بپردازیم.

آیا می توان دندان عصب کشی شده را حرکت داد؟

 

ارتودنسی دندان عصب کشی شده آیا امکان پذیر است

برای پاسخ این سوال بهتر است اول ببینیم که اصلا عصب کشی چیست و در این عمل چه کاری انجام می‌شود. در عصب کشی پالپ دندان (قسمت نرم دندان) که از عصب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده است، برداشته و دندان با مواد جدید پر می‌شود. تنها نقش عصب دندان، ایجاد حس درد است و در صورت نبود آن مشکلی برای دندان به وجود نمی‌آید.

برای مشاهده شرایط ارتودنسی اقساطی در کلینیک دکتر ستار کبیری در کرج کلیک نمایید.

خوب است بدانید که دندان‌های عصب کشی شده در برابر تحلیل و جذب ریشه مقاومت بیش تری به نسبت دیگر دندان‌ها دارند که این امری موثر در حرکت دندان‌های ارتودنسی شده است. از این رو ارتودنسی دندان عصب کشی شده امری غیر ممکن نیست و فقط نیاز به انجام آن توسط متخصصی با تجربه و حاذق دارد. تنها مشکلی که ممکن است پیش آید، شکستن و جدا شدن مواد از دندان در زمان حرکت دندان‌ها، حین ارتودنسی است که با انجام آن توسط متخصصی با تجربه، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

موفقیت درمان ارتودنسی روی حرکت دندان عصب کشی شده چقدر است؟

 

موفقیت درمان ارتودنسی روی دندان عصب کشی شده

موفقیت درمان ارتودنسی دندان عصبی کشی شده، نیازمند رعایت نکاتی توسط متخصص ارتودنسی است. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عصب کشی دندان به طور کامل و درست و پر شدن دندان با مواد و شیوه‌ای مناسب
  • وارد کردن نیروهای ارتودنتیک به دندان عصب کشی شده در شکل‌ها و جهت‌های مناسب برای حرکت بدون مشکل دندان و قرارگیری در مکان مناسب
  • استفاده از بند ارتودنسی به جای براکت، برای حرکت دادن و نظم بخشیدن به دندان‌ها در صورت تشخیص پزشک و احتمال آسیب به دندان

می‌توان گفت که اگر این نکات توسط متخصص به خوبی رعایت شود، حرکت دندان‌های عصب کشی شده به خوبی انجام شده و درمان با موفقیت پیش می‌رود.

اگر دندان عصب کشی شده دارای درد باشد آیا مجاز به حرکت دندان هستیم؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، عصب دندان برای حس درد است و اگر بعد از انجام عصب کشی هنوز احساس درد وجود داشته باشد، نشان دهنده آن است که دندان عفونت داشته و یا عصب کشی کامل نشده است. در این صورت باید مجدد عصب کشی به طور کامل انجام شود تا پزشک بتواند اقدام به انجام ارتودنسی کند.

همچنین بخوانید : راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

آیا ممکن است دندان دچار آبسه شود؟

مهم است که عصب کشی به طور کامل و دقیق توسط دندانپزشکی حاذق انجام شود. در این صورت برای ارتودنسی محدودیتی وجود نداشته و حرکت دندان در حین ارتودنسی باعث آبسه نخواهد شد.

آیا برای ارتودنسی بین دندان عصب کشی شده و نشده تفاوت وجود دارد؟

در میزان توانایی و سرعت حرکت دندان و نوع درمان بین دندان عصب کشی شده و نشده فرقی وجود ندارد. تنها تفاوت آن‌ها در رعایت نکاتی است که پیش تر به آن اشاره کردیم.

آیا ارتودنسی بر روی دندانی که ترمیم شده خطر دارد؟

آیا ارتودنسی بر روی دندانی که عصب کشی شده خطر دارد

تنها در صورتی خطرناک است که عصب کشی صحیح و کامل انجام نشده باشد. در این صورت ارتودنسی باعث ایجاد عفونت می‌شود. در غیر این صورت به هیچ عنوان این درمان برای دندان عصب کشی شده مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دندان هایی که بعد از عصب کشی روکش شده اند نیز قابل ارتودنسی هستند؟

بله. گاهی ممکن است که دندانپزشک قبل از انجام ارتودنسی متوجه دندانی شود که نیاز به ترمیم، عصب کشی و روکش دارد. چرا که این دندان می‌تواند قدرت کافی برای تحمل فشار وارد شده از براکت های ارتودنسی را نداشته باشد و این امر منجر به آسیب به دندان شود. از این رو بهتر است بگوییم که دندان چه عصب کشی شده باشد و چه روکش، امکان انجام ارتودنسی برای آن وجود دارد و بهتر است این درمان زیر نظر متخصصی مجرب انجام شود.

در چه مواردی از براکت روی دندان عصب کشی استفاده نمی شود؟

دندانپزشک قبل از انجام ارتودنسی به طور کامل و دقیق دندان‌ها را بررسی می‌کند. در صورت وجود دندان عصب کشی شده که مقاومت خود را از دست داده و یا شکسته باشد، متخصص برای انجام ارتودنسی به جای استفاده از براکت از روش دیگری به نام بند ارتودنسی استفاده می‌کند. در این نوع ارتودنسی برای حرکت و نظم دادن به دندان‌ها از حلقه‌هایی که بند نام دارند، استفاده می‌شود.

اطلاعات بیشتر : لزوم ترمیم دندانها قبل از ارتودنسی

چکیده مقاله

برخی افراد فکر می‌کنند که در صورت داشتن دندان عصب کشی شده نمی‌توانند ارتودنسی انجام دهند به این علت که دندان ضعیف شده و مقاومت قبل خود را ندارد. اما این باور اشتباه است.

در واقع می‌‌توان گفت که اگر عصب کشی دندان به خوبی و توسط یک متخصص مجرب و حرفه‌ای انجام و با مواد مناسب پر شده باشد، مقاومت بیش تری در حرکت در برابر تحلیل و جذب ریشه، به نسبت دیگر دندان‌ها حین ارتودنسی خواهد داشت. از این رو مهم است که هم برای عصب کشی و هم برای انجام درمان ارتودنسی به یک متخصص با تجربه مراجعه شود.

مشاوره رایگان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه در این مقاله می خوانید

آخرین مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x